
P
olacy Wileńszczyzny może 

niekoniecznie dobrze zna-

li prawo rzymskie czy inne 

konstytucje, ale zawsze wiedzieli, 

że nikt nie ma prawa zabrać im 

ziemi krwią i potem praojców 

zroszoną. 

Wiedzieli to z natury. Z na-

kazu Bożego — nie kradnij i 

nie pożądaj żadnej rzeczy bliź-

niego swego. Dlatego bogoboj-

nie pielęgnowali ten zwyczaj, 

przecież wszechmocą prawem 

na ziemi ustanowiony. 

DZIENNIK POLSKI NA LITWIE           SOBOTA 25 — PONIEDZIAŁEK 27 LUTEGO 2012 r. Nr. 39 (16833)                                                                   cena 1,80 Lt

W NUMERZE

www.kurierwilenski.lt

Str. 8-9

Antoni Radczenko re-
daktorem  polskiej 
wersji „Delfi” 

Tędy kiedyś przechodzi-
ły wojska Zakonu Krzy-
żackiego

Str. 10-11

Str. 2

Str. 3

Forum Przedsiębiorczo-
ści Polskiej „Korona” per 
aspera ad astra

str. 6-7

Str. 4

Białorusini pozwali 
litewski resort sprawie-
dliwości

Uniwersytet w Solecz-
nikach:  pierwszy, a już 
dojrzały rok

Okradani z ziemi 
po raz „enty”

Kazimierz Wołodko czuje się pod presją urzędników służby ziemskiej         Fot. Marian Paluszkiewicz

»

Rządowe pieniądze na prasę 
— nie dla Polaków

Jak już pisaliśmy, państwo 

litewskie w 1998 roku zobo-

wiązało się „znaleźć możliwość 

dodatkowego wsparcia dla »Ku-

riera Wileńskiego«, jako jedyne-

go dziennika w języku polskim 

na Litwie”, o czym świadczy pod-

pis ówczesnego dyrektora dziś 

już nieistniejącego Departamen-

tu Mniejszości Narodowych i 

Wychodźstwa przy rządzie RL 

Remigijusa Motūzasa pod proto-

kołem z inauguracyjnego posie-

dzenia Polsko-Litewskiej Komis-

ji ds. Problemów Mniejszości Na-

rodowych Rady Międzyrządo-

wej, które odbyło się 20 marca 

1998 roku w Warszawie pod pr-

zewodnictwem ówczesnego wi-

ceministra spraw zagranicznych 

RP Radosława Sikorskiego i 

Remigijusa Motūzasa, reprezen-

tującego stronę litewską.

str. 4 »

ISSN 1392-0405



KURIER WILEŃSKI Sobota, 25 — poniedziałek, 27 lutego 2012 r.4 WYDARZENIA

Rządowe pieniądze na prasę 
— nie dla Polaków

ze str. 1 »
Gdy Europejska Fundacja 

Praw Człowieka (EFPCz) 15 lis-

topada roku 2011 wystosowała 

do rządu Republiki Litewskiej 

pismo z zapytaniem, czy i w jaki 

sposób zobowiązanie to było w 

ciągu ostatnich 13 lat realizowa-

ne, a także, uwzględniając trudną 

sytuację #nansową gazety, czy 

rząd RL przewiduje w najbliżs-

zym czasie dodatkowe #nanso-

wanie dla „Kuriera Wileńskiego”, 

otrzymała od Ministerstwa Kul-

tury RL odpowiedź, sygnowaną 

przez ministra Arūnasa Gelū-

nasa. Nie była to odpowiedź je-

dnoznacznie na „tak” bądź „nie”, 

jednak ministerstwo wówczas in-

formowało, że prasa, w tym pra-

sa mniejszości, może się zwracać 

do Funduszu Wpierania Prasy, 

Radia i Telewizji (FWPRT), za 

pośrednictwem którego, drogą 

konkursu, państwo litewskie 

udziela częściowego do#nanso-

wania projektów oświatowych 

bądź kulturalnych.

W Polsce Ministerstwo 

Spraw Wewnętrznych i Admi-

nistracji co roku przeznac-

za znaczne dotacje na prasę 

mniejszości litewskiej. Tylko 

na dwutygodnik „Aušra” (uka-

zujący się w nakładzie 1 000 eg-

zemplarzy) w roku 2010 przyz-

nano środki w wysokości 252 tys. 

złotych, a na rok 2012 Ministers-

two Administracji i Cyfryzacji na 

wydanie 24 numerów tygodnika 

„Aušra” przyznało Stowarzysze-

niu Litwinów w Polsce 280 tys. 

złotych. Finansowana jest też 

działalność wydawnicza innych 

pism mniejszości litewskiej w 

Polsce. Można było się spodzie-

wać, że wzorowa polityka rządu 

RP wobec prasy mniejszości li-

tewskiej znajdzie naśladowców 

także w rządzie Litwy.

Redakcja „Kuriera Wi-

leńskiego”, podobnie jak w 

latach 2007-2011, złożyła 

również wnioski o do#nanso-

wanie projektów w roku 2012. 

Podobnie jak w latach popr-

zednich, wsparcia ani żadnej 

odpowiedzi z Funduszu (które-

go Ministerstwo Kultury RL 

jest jednym z udziałowców) nie 

otrzymała. W tym roku dras-

tycznie okrojona została także 

wysokość do#nansowania dla 

polskiego kwartalnika kultu-

ralnego „Znad Wilii”.

FWPRT jest o#cjalnie or-

ganizacją pożytku publiczne-

go, mającą wśród udziałowców 

Ministerstwo Kultury oraz 

Ministerstwo Oświaty i Nauki 

RL, a także inne organizacje 

społeczne. 

Jak poinformowano „Ku-

rier” w jednym z listów od Fun-

duszu — decyzje ekspertów i 

inna dokumentacja FWPRT są 

tajne. Ogółem FWPRT na rok 

2012 rozdzielił 6 194 740 litów — 

część tych pieniędzy zostanie pr-

zeznaczona na projekty prasowe 

udziałowców FWPRT: Związku 

Dziennikarzy Litwy, Związku 

Plastyków Litwy i inne.

Rajmund Klonowski 

Antoni Radczenko redaktorem 
polskiej wersji „Delfi” 

Jak już pisaliśmy, od jakie-

goś czasu krążyły pogłoski o 

możliwości powstania polsko-

języcznej mutacji największe-

go na Litwie portalu interne-

towego DELFI. W ubiegłym 

tygodniu w wywiadzie udzie-

lonym tygodnikowi „Veidas” 

potwierdziła to redaktor 

naczelna portalu, Monika 

Garbačiauskaitė-Budrienė, 

dodając, że znaleziono już re-

daktora dla tego projektu.

Mimo że powstanie pol-

skojęzycznego wydania DEL-

FI okryte jest tajemnicą, już 

teraz nieo#cjalnie wiadomo, 

że polskojęzyczne wydanie 

portalu ma zostać urucho-

mione za dwa tygodnie, a je-

go redaktorem będzie Antoni 

Radczenko, który współpra-

cował z „Kurierem Wileń-

skim”. „Kurierowi” nie udało 

skontaktować się z Antonim 

Radczenko.

— Polski projekt „Delfi” na 

Litwie zrodził się, nie ukry-

wam, po tym, gdy w ostatnich 

latach wzajemne relacje Li-

twy i Polski osiągnęły punkt 

krytyczny i kwestie mniejszo-

ści przybrały ostrą formę. Wy-

gląda na to, że te problemy 

nie zostaną w szybkim czasie 

rozwiązane, dlatego nie znik-

ną — tłumaczyła ideę redak-

tor naczelna „Del#” Monika 

Garbačiauskaitė-Budrienė. 

Z racji zamieszczania w 

swoich serwisach kontrower-

syjnych materiałów o Polsce 

oraz polskiej mniejszości na 

Litwie — jak np. ostatnio o 

niskiej jakości nauczania w 

szkołach mniejszości polskiej 

— litewski portal często jest 

oceniany jako antypolski. Pla-

ny „Del#” dotyczące tworze-

nia polskiej redakcji zbiegły 

się z wcześniejszymi zapo-

wiedziami władz Litwy o ko-

niecznej potrzebie powołania 

na Litwie polskojęzycznego 

medium, które mogłoby prze-

ciwdziałać już istniejącym na 

Litwie polskim mediom. 

Inf. wł. 

Arūnas Gelūnas                Fot. M.P. 

KOMENTARZ

Niestety, wygląda na to, że zobowiązania, podjęte przez 
stronę litewską 20 marca 1998 roku w Warszawie, podobnie 
jak wszystkie inne wobec Rzeczypospolitej Polskiej, zosta-
ły przez nią potraktowane po prostu jako podpis pod kolejną 
umową, której nawet nie ma się zamiaru przestrzegać. 

Z przykrością należy stwierdzić, że rząd litewski prowa-
dzi haniebną politykę, opartą na fałszu i kłamstwie — jedno 
mówi w Polsce i jedno obiecuje, a diametralnie inaczej za-
chowuje się na Litwie, kiedy myśli, że nikt nie widzi.


